keskiviikko 24. huhtikuuta 2013

COMENIUS 2013

Lähettiin tosiaan viime keskiviikkona yöllä kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää, kone lähti joskus kuuden aikoihin. Lennettiin ensin Berliiniin, oltiin siellä pari tuntia ja jatkettiin kohti Teneriffaa!
 Espanjan päässä meijän host-perheet odotteli ja lähettiin sieltä kohti Icod de los vinosia, joka oli melkeen parin tunnin matkan päässä. Käytiin mun host-perheen kanssa vähän kiertelemässä ja syömässä, yöunet oli jääny aika vähäseksi joten oli aika räjähtäny olo siellä. Illalla mentiin koko ton meijän Espanja-Suomi porukan kanssa kävelemässä keskustassa ja sit mentiin syömään, sen jälkeen tosi nopeesti nukkumaan ja en oo koskaan kyllä ollu yhtä väsyny.
Torstaina ja perjantaina käveltiin ihan sairaasti, meijän pieni vaellus tais kestää jotain kolme tuntia... Tuollahan on aikaero kaks tuntia joten oltiin koko alkuviikko tosi väsyneitä, mut tuolla pikkuhiljaa tutustuttiin noihin muiden maiden oppilaisiin ja muuta!
Torstaina oli kans toi perinneruoka jutska josta puhuin sillä videolla, meijän lakut herätti tosi paljon epäilystä ja taidettiin muitten suomalaisten kanssa syödä noista suurin osa.
Perjantaina oltiin aamupäivä koulussa, opeteltiin kanarian kansantansseja mut lopulta vedettiin siellä myös Kreikan ja Suomen tansseja, iltapäivällä käytiin kaupungintalolla loppupäivä oltiin vaan porukalla keskustassa. Lauantaina mun lisäksi jokaisesta maasta lähti yks oppilas ja hostit Icodin radioon jossa meitä haastateltiin, puhuttiin omalla kielellä ja ne paikalliset sit käänsi kaiken espanjaksi.
Lauantai-ilta oli sit vähän erilainen, koko kaupunki puki Teneriffan kansallispuvut päälle, osallistuttiin kulkueeseen ja käveltiin ton kaupungin  läpi, syötiin hyvää ruokaa ja oltiin ulkona yöhön asti.
Sunnuntaina oli vapaapäivä eli ei ollu mitään suunniteltuja juttuja, lähettiin koko Comenius-porukan kanssa San Marcosin rannalle, oltiin siellä aamusta kymmeneen asti illalla, haettiin pizzaa rannalle ja käytiin uimassa. Koko viikko oli ollu tosi rankka ja edelleen väsytti tosi paljon, joten tää rantapäivä tuli parhaaseen kohtaan.
Maanantaina lähettiin kohti Teneriffan isointa nähtävyyttä eli se Teide-vuori, maisemat oli tosi hienoja mut matka oli liian pitkä. Icodista Teidelle meni varmaan kolme tuntia ajaa, iltapäivästä oltiin lähetty jo takas päin ja puolessa välissä matkaa joku huomas että kappas, kaks oppilasta puuttuu ja ne oli jääny sinne vuorelle. Sit ajettiin takas sinne ja menetettiin yli tunti aikaa. Bussista hajos ilmastointi, ulkona 38 astetta lämmintä joten toi oli aika tuskanen päivä.
Maanantai-illalla oli sit viimeset juhlat, kaikki oppilaat oli pukeutunu ja taas syötiin paljon ja katottiin kooste koko tästä Comenius-projektista eli kuvia kaikkien maiden matkoista. Tanssittiin yhteen asti yöllä ja lähettiin sit kotia kohti, tiedettiin et seuraava päivä tuli olee tosi rankka mut me juteltiin tän mun host-Natashan kanssa puol kolmeen asti yöllä ja seuraavana aamuna nukuttiin pommiin. Sit vaan viimeset pakkailut, mentiin aamulla vielä kouluun ja hyvästeltiin muut, ajettiin lentokentälle ja oli ihan sairaan rankkaa sanoo heipat tolle meijän Espanjan tiimille, itkettiin ja naurettiin ja luvattiin nähä uudestaan.

Kaikkineen tää oli yks mun elämän parhaista viikoista, tää on tosi vaikee tiivistää enkä tässä kertonu varmaan puoliakaan mitä kaikkea oikeesti tehtiin. Tutustuttiin siis näihin meijän hosteihin vuos sitten suomessa ja sillon oli paljon helpompaa sanoo heipat kun tiedettiin et nähään vuoden päästä, nyt se oli oikeesti vaikeeta koska enää sitä ei voi varmuudella sanoa että nähään. Oli kyllä ihan mahtava viikko!♥

1. Comenius on parasta <3

2. voi tuli kauhee ikävä meiän koulun comenius-matkaa! On aivan ihania muistoja siltä reissulta nimittäin! Olipa ihana postaus, sulla on ollu varmasti tosi kiva reissu :)!

1. comenius on kyl hieno juttu tykkään hirveesti! ja kiitos paljon, oli kyllä mahtava reissu! (: